Unimog 421 - Hout soort laadbak schotten?
Ik ben sinds kort bezig met het opknapen van mijn unimog 421.Ik wil beginnen met het laadbakje, ik ben van plan om houten schotten erop te maken maar ik weet niet wat voor hout hiervoor gschikt is en hoe ik het daarna moet behandelen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring en/of tips voor.
(Foto is een voorbeeld)
Met vriendelijke groet
Hein
Bijlages
(klik om te vergroten)
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
je kunt de schroten ook in de blanke lak zetten
en de ijzeren rand in een andere kleur
of je verft de schroten in de kleur van de cabine van de unimog
dat wordt het meeste gedaan .
eerst in de grondverf en dan in de gewenste kleur
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Maar mijn vraag is welk soort hout is hier het beste voor geschikt?
Vurenhout zou ik niet doen dat gaat niet zo lang mee en begint te scheuren
hard hout zou natuurlijk ook kunnen maar dit is veel donkerder en het is veel duurder
komt er helemaal een kader omheen ?
of alleen de zijkanten en de bovenkant ?
als er helemaal een kader omheen komt dan moet je er om denken dat het hout niet begint te branden met het lassen
je lasapparaat niet te hoog zetten en kleine stukjes lassen
succes
En douglas hout is ook overal te verkrijgen, voor een nette prijs
marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/…
Originele steigerdelen die in Nederland zijn toegelaten om te worden gebruikt in de bouw zijn van Europees (of inlands) Lariks ( wel familie van de Douglas spar). Andere houtsoorten zijn in de bouw verboden om er steigerdelen van te maken. Dat heeft te maken dat Lariks een "waarschuwende" houtsoort is. Als er ergens een slecht deel gebruikt wordt en je zou er doorheen (kunnen) trappen, hoor je eerst "krak". Andere houtsoorten zoals vuren en grenen kunnen "pap" worden en als slappe pudding onder je weg glippen. Elke houtsoort die om-en om steeds nat-droog worden gaat eraan, maakt niet uit welke houtsoort het is, maar het vergaat. Kijk maar naar Azobe, Teak, Merbau, Iroko, Bankirai, enz, enz. Op de water en wind lijn vergaat alles. Laadbakken zijn, als ze niet binnen staan ook om-en-om nat-droog, en in profielijzer blijft ook vocht zitten (en dat maakt weer roest) Voorheen werd er ook Eiken-wagenschot gebruikt, maar eiken en ijzer gaan niet samen (looizuur loopt uit en laat ijzer sneller roesten en het lost verf op) Elke houtsoort heeft zijn vóór en nadeel.
Echte Lariks steigerdelen zijn duur en kijk dus uit wat je koopt