Lister onbekend/overig - ST01 ombouwen van stationair toerental naar scheepsmotor
We zijn een Lister ST01 aan het ombouwen van stationair toerental naar gashendel (voor scheepsmotor). De veer-spanning regelateur is vervangen door twee gewichtjes en het vliegwiel-huis aangepast, zodat het dikkere vliegwiel erin past. De motor wordt afgesteld op max 1500 toeren (vanwege het zware vliegwiel), maar nu begint de motor te klappen in de uitlaat bij dat toerental. Een vroegere schipper zegt nu dat de twee distributie tandwielen 180 graden gedraaid staan en dat zien wij nu ook (voor stationair toerental is dat goed). Als wij nu die twee tandwielen gelijk gaan zetten, dus 0 op 0 gaat het dan goed en zijn we dan klaar als scheepsmotor, of zien we nog iets over het hoofd? Aan het vliegwiel-huis zit al een origineel Lister-keerkoppelingDe beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden ombouwen en distributie geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Snap het niet helemaal ; krukas - nokkenas is 2op1 en zuiger boven heb je of kleppen op tuimelen of compressie met arbeidsslag (inspuiting )
Bij stationair of toeren moet dit toch gelijk blijven ?
De inspuitpomp zit waarschijnlijk ook op de nokkenas , en als je de nokkenas180 graden zou verzetten , zou je inspuiting op kleptuimelen krijgen , en dat loopt niet lekker denk ik .
Misschien ver gezocht , misschien zijn de klepveren te licht voor dit hogere toerental , waardoor ze niet goed sluiten , en zogenaamd "klepzweven" optreed ?
Waardoor je ook dat klappen in de uitlaat krijgt .
(En waarom moet er een zwaarder vliegwiel op ?)
Ja , dat een motor met varierend toerental beter af is met een lichter vliegwiel is wel begrijpelijk dit ook i.v.m. het sneller reageren op b.v. gasgeven ; dit zal iets vlotter gaan .
Maar noodzakelijk is het niet , een zwaar vliegwiel geeft bij stationair toerental vaak een rustiger loop .
Waar heb je zo,n motor in ? Een klein opdrukkertje of sloep of zo ?
Klepspeling is ook goed ? Verstuiver ook o.k. ? Desnoods even laten testen en afstellen , een slecht verstuivende verstuiver kan ook kloppende geluiden van de motor geven.
Heb even op google lister st engines gekeken , en op de Workshop Manuel section 4 fig 53 page 58 staat toch duidelijk dat de merktekens 0en0 tegenover elkaar moeten staan (ook op de foto te zien ) dit dus onder hoofdstuk Camshaft Timing .