Mc-Cormick D 320 - Motor vastgeslagen tijdens starten
Mc-Cormick D320 1959.Ik heb de D320 zo'n kleine drie jaar in mijn bezit. Tot nu toe geen problemen gehad. Voldoende oliedruk en koeling aanwezig.
Na de laatste gebruik weggezet en na 2 dagen weer willen starten. Meteen bij het starten geeft het blok een flinke bonk.De startmotor (enkele maanden geleden vervangen) schiet in het vliegwiel (starter krans) maar draait het blok niet rond.
Het is niet of het blok vastgeslagen is. Ook geprobeerd in de 4e versnelling om aan draaiend aan het achterwiel enige beweging te krijgen, maar tevergeefs. zo vast als een huis. Ik heb het vermoeden dat er iets gebroken is en vastgeslagen is in het blok. Heeft er iemand iets vergelijkbaars meegemaakt of kan mij in de goede richting wijzen om de oorzaak te vinden. Ik hoor het graag.
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
@roscho had gelijk: Weer koppakking lekkage bij de achterste cilinder (vanaf de voorkant gezien).
De cilinder stond vol koelvloeistof waardoor het blok niet meer rond kon.Stond tegen de dichte kleppen aan te duwen (vloeistof is niet te comprimeren).
Dus maar weer een nieuwe koppakking besteld. Inmiddels de cilinderkop er weer af gehaald en gereed gemaakt voor het plaatsen van de nieuwe pakking.
Als ik het goed heb moeten de kopbouten met 12 kgm aangedraaid worden. Het kan zijn dat ik ze de vorige keer niet vast genoeg heb aangedraaid.
Hartelijk dank voor het mee denken.
(klik om te vergroten)
Ik heb het zelfde mee gemaakt (motor slaat vast door koelvloeistof), echter was bij mij de cilinder bus door gesleten, als de zuiger boven stond, lekte koelvloeistof in het carter. Stond de zuiger beneden, dan werd deze langzaam gevuld met koelvloeistof, de dag er op kon ik wel starten, maar als hij 2 dagen stilstond, blokkeerde deze.
Misschien is het verstandig om dit eerst uit te sluiten, nu je de kop er af hebt, anders heb je een nieuwe koppakking gemonteerd voor niets.
Hoe te testen, zet de zuiger waar koelvloeistof in zat droog en schoon in de onderste positie, vul met een gieter water in het blok tot deze net niet over stroomd, controleer met een zaklamp of er lekkage zit in de cilinder bus.
Bij mij zag ik een kleine druppeltje, maar voldoende om de cilinder in 2 dagen te vullen.
Ik heb het opgelost door een ander blok er in te leggen, geen goed nieuws, maar beter dan te vergeefse moeite.