Same Minitauro 50 - Injectorbus wel of niet vervangen

Hoi, ik ben nieuw op dit forum!

32 jaar geleden kocht mijn pa een gebruikte Same Minitauro 50. Helaas is hij enkele jaren geleden overleden en heb ik de Same gehouden, omdat ik er als 12 jarig jochie toen(32 jaar terug) op heb leren tractor rijden.

De Same heeft letterlijk in 32 jaar geen onderhoud gehad en het is sleutel om en lopen.

Maar, hij rookt als een goeie! Zelf vermoed ik de verstuivers (grijze rook en overduidelijke dieseldamp), daar het olieniveau na 32 jaar nog steeds hetzelfde is op de pijlstok!

Nu heb ik nieuwe verstuivers besteld en de oude gedemonteerd. Via onderandere dit forum kwam ik erachter dat de verstuiver in een bus zit. Dus het kan kloppen dat er dan geen koperen afdichtring hoort te zitten?

Verder vroeg ik me ook af of die bussen vervangen dienen te worden bij een verstuiver wissel? Enzo ja, hoe zijn deze dan te verwijderen?

Aangezien er nog veel aan de tractor moet gebeuren, ben ik ook op zoek naar een werkplaatshandboek met eventueel ook de onderdeelnummers.

Mvg joep
Joepdesign

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
arnold-arentze
Elkom hier op het forum. Dat is nog een mooie Minitauro met keurige spatborden met de originele verlichting, heb je de originele koplampen ook nog? De bussen waar de verstuivers inzitten zijn dacht ik al van koper. Deze zullen zijn blijven hangen op het blok. De technische vragen kunnen het beste beantwoord worden door @joop-same die heeft waarschijnlijk ook de handboeken nog beschikbaar en kan ook onderdelen leveren. Ook @aertspa is een expert.
+2
Joepdesign
@arnold-arentze ja, het is inderdaad nog een mooi ding! Gelukkig nergens rot en enkel wat vliegroest. Maar ook dat wordt aangepakt zodra hij technisch goed is! Helaas heb ik de koplampen niet meer. Toen mijn pa hem 32 jaar geleden kocht, is de tractor overgespoten geworden (als manneke van 12 heb ik er vroeger nog aan geschuurd) en zijn de originele koplampen vervangen, omdat ze niet meer kompleet waren.
+2
arnold-arentze
@Joepdesign Leuk dat er ook zo’n verhaal aan vast zit uit je jeugd. Van de koplampen is jammer die zijn bijna niet meer te vinden. Ik vergat hierboven nog @wim-same te noemen voor tips, tricks en met een beetje geluk soms passende gebruikte onderdelen
+2
Joepdesign
@arnold-arentze Ja, weet je wat het stomme is, mijn ma heeft 3 jaar terug de boerderij verkocht en met het leeghalen/opruimen van de schuur zijn de lampbehuizingen helaas in de container terecht gekomen als oud ijzer 😕 Maar het verhaal erachter, is ook het stukje sentiment dat ik me over de tractor heb ontfermd. Vorige week voor het eerst sinds 3 jaar na verplaatsing het ding gestart. Nieuwe accu en 3x rond en lopen!
+2
a3vandiejen
Welkom op tractorfan Joep, veel plezier.
Prachtige Minitauro, ziet er netjes uit.
Die bussen waar Arnold het over heeft voor de verstuivers zijn van koper, en soms komen ze als je de verstuivers eruit haalt maar blijven ook wel op z,n plek zitten. Even goed kijken.

(klik om te vergroten)

+2
a3vandiejen
Veel hobby plezier toegewenst.
+3
joop-same
De verstuiver koeler kun je vaak met een schroevendraaier er uit wippen, en dan als het een koperen bus is deze aan de buitenkant waar hij in de kop zit afschuren en het binnen en buiten afdichtvlak ook.
Je zou hem kunnen uitgloeien voor een betere afdichting, er zit verder geen afdichting ring in.
Alle boeken heb ik voor je.
+2
Joepdesign
@joop-same dankjewel voor de info Joop! De bussen zijn inderdaad van koper! En zien er nog op het eerste oog netjes uit. Heb ze er nog niet uitgehaald, maar een poging waard om het van dit weekend te doen. De verstuivertipjes heb ik trouwens origineel van Bosch. Maar er moet nog best wel wat aan gedaan worden. Zo mist er nog een gasvoetpedaal (de stangen en veer zijn aanwezig), motorstopknop, hendels om de aftakas in te schakelen, die hebben er al die tijd niet meer aangezeten. Nieuwe rembanden (zit aan zijn eindslag van verstellen) alle keerringen en pakkingen voor de achterhef/brug en aftakas ivm olielekkages en waarschijnlijk een nieuwe koppelingsplaat. Of die moet te verstellen zijn, maar bij de tractor zit ie echt helemaal bovenin.

Ik heb wel interesse in de boeken! Stuur jij mij, of zal ik jou een pb sturen voor de kosten en verzending.

Bijgevoegd trouwens nog ff een foto van een van de verstuiverbussen. (Zien er inwendig allemaal hetzelfde uit)

(klik om te vergroten)

+2
joop-same
@Joepdesign Hallo Joep, maail maar even dan kun je zien wat ik aan boeken heb, berendijk@kpnmail.nl
De koppeling plaat is dan wel aan het eind, de verstuiver koelers wel even er uit halen en goed vlakken.
Nieuwe verstuivers afstellen op 200 bar.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden tractor , gedemonteerd , onderhoud , vervangen , rookt , bussen , werkplaatshandboek , verstuivers , overleden en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!