John Deere 1120 - Dynamo vervangen door alternator
Goede morgen,ik ben in het bezit van een John Deere 1120 met bouwjaar 1968. Hiervan is echter de dynamo stuk en deze werd in het verleden als eens hersteld maar zou niet meer herstelbaar zijn. Blijkbaar zou deze ook zelfs niet meer nieuw verkrijgbaar zijn. Normaal gezien zou je hier een alternator moeten kunnen op monteren ipv een dynamo. Wie kan mij hierbij helpen ? Type alternator ? Bestaat er een support om deze ombouw te doen ? Indien ja, welk onderdeel hiervoor te bestellen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
De beste boeren staan aan wal
Hebben de trefwoorden john deere , onderdeel , dynamo , vervangen , type , bouwjaar , monteren en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
dank u voor uw antwoord maar zo technisch ben ik niet om op uw vraag te antwoorden. Het probleem is dat mijn dynamo (om de batterij te laden) kapot is en deze blijkbaar niet meer nieuw te verkrijgen is. Vandaar dat ik dacht deze te kunnen ombouwen naar een alternator. Gelijkstroom of wisselstroom kan ik dus niet op antwoorden
- Maak de accupolen los, eerst +, daarna -.
- Draai de dynamo eraf, maak kenmerken zodat je weet welke draad op welk contact heeft gezeten (contacten hebben coderingen als B+ en D+).
- Sla de dynamo onder de arm en neem hem mee naar een automaterialenbedrijf. Daar kunnen ze een alternator voor je uitzoeken waar de poulie en de bevestigingspunten op de goede plek zitten. Anders moet je zelf aan het lassen met de bevestigingsbeugels. Heb je veel dikke werklampen, neem dan een zware alternator. Heb je LED-lampjes, dan is dat niet nodig. Ik gok op een prijs tussen €100 en €150. Een goede gereviseerde alternator kan het ook prima doen.
- Monteer de alternator, monteer de riem en stel deze af.
- Monteer draden als volgt:
* Pool B+ (Battery) moet naar de + van de accu. Gemakkelijker is om deze met de + op de startmotor te verbinden, dat is dichterbij. Gebruik hiervoor een forse draad, bijv. 6 mm2, alle laadstroom gaat hierdoor.
* Pool L of D+ moet naar het laadstroomlampje op het dashboard. Via dat lampje krijgt de alternator een klein beetje stroom zodra het contact wordt ingeschakeld. Dit is nodig om de alternator een beginspanning te geven waardoor hij "aan" gaat. Zodra de alternator zelf spanning op die draad zet, gaat het laadstroomlampje uit. Voor een goede werking is dus dat laadstroomlampje noodzakelijk. Die draad zat ook aan de oude dynamo, die kun je dus weer gebruiken.
* Soms heeft de alternator nog een W-aansluiting. Die is voor een elektronische toerenteller, die heeft je trekker niet. Die aansluiting blijft dus leeg.
* Vaak heeft je alternator een massa-aansluiting, symbool 3 streepjes boven elkaar, van klein naar groot. Sluit die aan op het chassis of de - pool van de accu. Soms is die aansluiting er niet, dan verloopt de massa via de steun en de motor.
* Verwijder of isoleer alle draden die je nu over hebt, inclusief de spanningsregelaar die bij de oude dynamo nodig was. Haal in ieder geval de oude laadstroomdraad los, die liep waarschijnlijk van de spanningsregelaar naar de startmotor (de dunne op de pluspool). Die is nu vervangen door de dikkere, rechtstreeks vanaf de alternator.
* Leg de nieuwe kabels netjes vast met tiewraps.
* Accupolen weer aansluiten, eerst + en dan -.
- Contact aan en starten maar.
Mocht je je dit alles niet toevertrouwen, vraag dan even een deskundige te hulp, een flinke kortsluiting kan veel stuk maken.
Veel succes.
Ik vind het persoonlijk altijd een beetje droevig. Een oldtimer met een te moderne dynamo.