Fendt 307 LSA - Drukloze retour leiding monteren
Hallo,Ik ben van plan om dit jaar af en toe eens een stukje land zelf te gaan gieren, alleen deze tank die we willen gaan gebruiken heeft 5 hydrauliek slangen, 2 voor het uitklappen en 2 voor de bemester en de klep, de vijfde slang is een drukloze retour slang of hoe ze dat ook maar noemen (de kop die normaal op de trekker zit, zit dan op de machine en moet op de trekker gedrukt worden). Onze trekker heeft 4 hydrauliek poorten (2 dubbel werkend) dus met die 4 slangen zit het wel goed, het enige wat nog ontbreekt is een drukloze retour leiding. Nou wil ik zo'n leiding op de trekker monteren maar ik heb zo geen idee waar deze op aan gesloten moet worden.
Heeft iemand enig idee waar ik deze op moet aansluiten? Of waar zegmaar een opening zit om deze op aan te sluiten.
Alvast bedankt voor de reacties.
Mvg Angelo
De beste boeren staan aan wal
De agrarische sector staat bol van de ontwikkelingen. Op boeren.online worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!
Laatste reactie
Reacties
Onmogelijk!
De Fendt heeft een aparte hydrauliekolietank. ( Staat niet in verbinding met enig ander oliereservoir).
fendt heeft alijd een part hydorliek olie resevaar.
alleen de vario's niet.
Ik heb het bij mijn Fiats al een paar keer zo gedaan dus vandaar mijn suggestie.
Ja, ben er inmiddels ook achter
weer wat geleerd
Rechts naast de zitting in de cabine zit een klein merkwaardig (draai)hendeltje. Dat is (tenminste bij de mechanische hef) het daalsmoorventiel. Vervolgens kijk je onder de cabine waar het daalsmoorventiel zich werkelijk bevindt. De (waarschijnlijk) dop voor de retourleiding is dan ook direct zichtbaar.
(Voor de dealer een peuleschilletje het er op te maken).
De zwarte "stervormige" draaiknoppen zijn er voor om de hydrauliekhendels in neutraalstand te vergrendelen.
Het 'ijzeren geval' is het bedieningshendeltje (een kwartslag te draaien) van de daalsmoring. ( Snel dalen tot dicht/niet dalen van de hef).
boekjes doorlezen die bij de trekker zitten is wel eens handig.
Als het daalsmoorhendeltje niet regelmatig gebruikt wordt kan het vastgeroest zitten. Het moet licht tussen duim en wijsvinger te draaien zijn. Zo niet, ga dan in geen geval met tangen of iets dergelijks proberen want dan knapt het (onder de cabine) af.
lees dan tenminste de helft.
alleen de vario's niet.
Lulkoek,van alle vario types weet ik het niet,maar heeft de 7 en 800 serie altijd een aparte olietank naast de gasolietank.
De oude 600 serie trekt de hydrauliekolie uit de achterbrug.
oke, dacht dat dit bij alle vario's het zelfde was.
volgens mij heeft onse 300 vario geen aparte olie tank
2 dubbelwwerkend 1 voor heffen en zakken en 1 voor in en uitklappen. dat zijn 4 slangen dan moet de klep dus in de drukloze retour?????????
hoe doe je die dan open?????
zou misschien kunnen door met een t stuk de klep op het zakken van de hef te zetten als hef zakt en er komt iets druk op gaat de klep open. wordt de tank leger gaat die iets omhoog gaat je klep al weer iets dicht. gaat geen groot succes worden. of je moet met redelijk veel kogelkranen gaan werken. maar ,moet je goed uitdenken.
hoe doe je die dan open?????
Als ik goed geïnformeerd ben, heeft de hydromotor van de verdeelmolen een drukloze retour nodig voor eventuele lekolie.
De ander functies kunnen bediend worden met een electrisch bediend verdeelblok en/of automatische volgordeventielen.
een 300 vario heeft ook een aparte hydroliek tank, deze zit in de ''buik'' van de trekker en rechts bovenaan de trap zit een peilstok/bijvul gat. achterop zit gewoon de peilstok van de vario zoals alle andere type's dat hebben.
ja nu je het zegt zitten 2 pijlstokken op.
alleen de vario's niet.
wat lul jij nu?? vario's hebben ook apart reservoir -.-'
hoeft niet perse met volgordeventiel.....
als je de hef kunt opbeuren als die bijop de verdeelmolen zit gaat de verdeler andersom draaien en komt nooit je hef omhoog
dus toch volgorde ventiel
enkelwerkende hef. die ene slang in het ene ventiel. klep + verdeelmolen in de andere. dus twee ew functies in een dw ventiel. de retour van de verdeelmolen gaat in drukloos retour.
oke.......
hou zou dat er in kunnen komen als ik vragen mag?
mooi toch? zal wel goedkomen dus.
bij ons precies hetzelfde. morgen bij onze eigen t-stuk ertussen voor drukloos retour en dan kan de tank erachter. dus hopen om volgende week te kunnen gieren.
De renault der voor. deutz heb te weinig ventielen. twee dw plus drukloos retour is nodig voor de tank. renault heb al twee dw dus drukloos bijbouwen is te doen. deutz heb daarentegen alleen een ew
als jij twee dw ventielen kunt regelen passend aan 06 serie.....
6 kuubs. met 3 meter bemester.
Heb je een echte retour nodig, met andere woorden, moet deze ook drukloos zijn? Hier gaan vaak wel aardig wat liters doorheen, het is de bedoeling dat dit gefilterd wordt.(Vaak een dikkere slang)
Of het je alleen een lek aansluiting nodig? Hier gaat alleen de lekolie van een hydromotor doorheen. Deze olie wordt niet gefilterd en moet zonder weerstand de tank in. (Vaak een dunnere slang) In dit geval gaat de "gewone" retour olie van de hydromotor al dan niet via een hydrauliekventiel gefilterd de tank in.
Als je eruit bent wat voor functie die slang heeft dan pas kun je bepalen hoe je hem aan gaat sluiten.
een verschil. bij jullie is een dw voor in en uit klappen. dat hebben wij niet. Wij hebben die tweede dw voor de snijmolen nodig. (Zit bij ons bij de zuigslang)
En wat mengeldriver bedoelt is of er constant olie door de drukloze retour gaat. (Net als bij de manier die ik uitgelegd heb) of dat het alleen een leiding is om lekolie van de hydromotor weer terug te leiden naar de achterbrug.
alle andere "drukloze"retour moet via het retourfilter, de olietank in
hydroliekolie tank
inderdaad.
Ja, dat klopt: bij een dubbelwerkend ventiel functioneert de ene leiding voor ''druk'' en de andere als retour. Om de oliehoeveelheid zou (in jullie geval bij de Fendt 307) een extra retouraansluiting (snelkoppeling) op de als retourleiding gebruikte leiding van het dubbelwerkende ventiel gemaakt kunnen worden. De leidingen bij Fendt zijn ruim genoeg voor de (40 liter/minuut) oliestroom. Bovendien is de eventuele lekolie een deel van de totale pompopbrengst.
Het is echter sterk af te raden het op bovenstaande manier te maken omdat op de 'lekolieretourleiding' van de verdeelmolen nooit druk mag komen te staan. Een vergissing met het dubbelwerkende ventiel schuilt dan in een klein hoekje.
Het monteren van een drukloze retourleiding op de Fendt-originele manier is zo mogelijk zelfs nog eenvoudiger.
P.S.: Als je een FAX hebt, kan ik je de bladzijde uit het onderdelenboek met het schema van de retourleiding wel toe sturen. ( Maar bij de Fendt L.M.B. weten ze het ook wel).
Foto's van het gieren komen wel
@Favorit614 Dit bedoel je zeker met het T-stuk